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自己信頼は、他者信頼を生み出す

前回の記事では、自己信頼とは何ではないのかについてお話しすることにより、自己信頼について立体的な理解を深めました。

今回の記事では、自己信頼の1つの重要な側面である「他者信頼」についてお話しします。他者信頼は、自己信頼とは一見異なるものですが、実は他者信頼と自己信頼は密接に結びついています。

自己信頼できると、相手を見る目も変わる

自己信頼には一つの重要な側面があります。それは、自分を無条件に信じられると、他者も無条件に信じられることです。逆に、自分を条件付きでしか信じられない人は、他者のことも条件付きでしか信じられません。

例えば、親子関係において、「いい成績を取ったからいい子」「わがままを言わなかったからいい子」といったコミュニケーションは、条件付きの信用です。このようなコミュニケーションばかり取ってしまう親は、子供を条件付きでしか信用できていないと同時に、自分自身も条件付きでしか信じられていない可能性があります。

上司部下の関係においても、同じようなことが言えます。「成果をあげるからいい部下」「自分の言うことを素直に聞くからいい部下」という考え方は、条件付きの信用です。このように部下を捉える上司は、部下を条件付きでしか信用できていないと同時に、自分自身も条件付きでしか信じられていない可能性があります。

このような条件付きの信用が絶対にダメ、という話ではありません。条件付きの信用のみで捉えていると、いろいろな歪みが起こりやすいという話です。言い方を変えれば、誰しも、このような条件付きで捉える場面はあるのではないでしょうか。そのときに、条件付きで捉えていることに自覚的になれるかどうか、無条件に信じるということができているかという問いがたつかどうかが大事ではないでしょうか。

条件付きで捉えているという状況を変えるには、「自己信頼」が起点となります。「ありのままの自分を無条件に信じる」という感覚を得ることができれば、他者に対しても「ありのままのその人を無条件に信じる」という感覚を持つようになります。

これを「他者信頼」というキーワードで呼ぶことにします。「他者信頼」ができているかどうかで、人同士の関係性は大きく変わります。

他者信頼

他者信頼の定義(落合の考え):
他者の存在や個性や主体的真理を無条件に認め、尊重すること

他者信頼とは、「他者の存在や個性や主体的真理を無条件に認め、尊重すること」と私は定義しています。自己信頼の定義「無条件に自分を信じること」ということと同じ意味です。他者信頼については、「無条件に他者を信じること」と表現すると、誤解を生む可能性があるので、より具体的な表現にしています。

どのような誤解が起こり得るのかを考えることによって、他者信頼についての理解を深めていきましょう。

他者信頼と他者依存は異なる

さきほど、自己信頼ができると他者信頼ができる、という話をしました。ここで、「自己信頼がなくても、他者信頼はできるのではないか。自分に自身がない状態でも、親や先生や尊敬する人などを無条件に信じている人はいる」という意見もあるでしょう。

しかし、私は自己信頼なき、他者信頼はないと考えています。自己信頼がない状態で、他者を無条件に信じているという現象はあるかもしれませんが、それは他者信頼ではなく、他者依存であると考えるからです。他者依存とは、自立した自分がない状態を指します。

他者信頼は、自立した自分が他者を無条件で信じることであるのに対して、他者依存は、自立していない自分が他者を無条件で信じることであると言えます。

ただし、依存という状態が悪いという話ではないことに注意が必要です。幼い子供は、親に依存します。ですから、依存すること自体が悪いという話ではありません。

子供が親に依存した状態から始まり自立していくのと同じで、ある時に依存状態があったとしても、自立していくというプロセスにあるかどうかが大事です。そのためには、自己信頼を確立していくことが大切であり、自己信頼ができると共に、(他者依存ではない)他者信頼の感覚を得ることができます。

他者信頼(落合の考え):
(自立した自分が)他者の存在や個性や主体的真理を無条件に認め、尊重すること

他者信用(落合の考え):
(自立した自分あるいは、自立していない自分が)他者を条件付きで信じること

他者依存(落合の考え):
(自立していない自分が)他者を無条件で信じること

他者信頼と、他者の言動全てを肯定することは異なる

また、他者を信頼することと、他者の言動を全て肯定することは違います。他者を信頼することは、その人の存在や個性や主体的真理を尊重して、認めることであり、その人の言動全てを是とするという話ではありません。その人が主体的真理につながるために、その人の言動に敢えて「No」という場面もあるでしょう。

このことは親子関係を例にとるとわかりやすいでしょう。自己信頼できている親は、子供の存在や個性や主体的真理を無条件に尊重して認めることができます。しかし、それは子供の言動に対して全て「Yes」と言うこととは異なります。

子供が主体的真理に生きるためにも、敢えて「No」を言う場面はあるでしょう。そのときに、それは本当に子供のためなのか、自分のエゴのためなのかを常に自分に問いながらも、やはり子供を信頼する親の立場として「No」という場面がでてきます。

叱る2

これは上司部下の関係にも当てはまります。部下の存在や個性や主体的真理を無条件に尊重して認めることができる上司が、部下のためを思って、部下に「No」という場面があります。自己信頼があり、部下のことを信頼できている上司から言われる「No」は、「『No』と言われながらも、どこかで応援されている、信頼されている」感覚をもちます。

コミュニケーションにおいて厳しい指摘をしていても、どこかで部下から信頼されている、愛されている上司やチームリーダーが皆さんの身の回りにもいるでしょう。そのような方は部下に対する他者信頼があると共に、自己信頼もあるのではないでしょうか。

ここまで、自己信頼が他者信頼を生み出すという話をしてきました。ここからは、このような「信頼(自己信頼と他者信頼)」があると、どんないいことがあるのかについてお話しします。

「信頼」があると、課題を直視できる

自分や他者を「信頼」できない、つまり条件付きでしか信じることができない状態の一番の問題点は、オーバープロテクション(=過剰な防御反応)が生じることです。

叱る

自己信頼ができないと、自分の課題から逃げるようになります。「自分は自分でいいんだ」というベースの考え方がないので、「課題を抱えたダメな自分」を認めてしまえば、自分の存在を否定することになってしまうからです。

例えば、お客さんとのコミュニケーションに問題があって伸び悩んでいる人がいたとします。もしこの人が「自己信頼」できていないと、人からコミュニケーション力の問題を指摘された場合、自分自身を否定された気持ちになってしまうのです。

仕事上のコミュニケーション力と、ひとりの人間としての存在価値は、全く関係がありません。課題があるならば、解決に向けて淡々と取り組めばよいのです。

しかし、「自己信頼」できていないと、「自分はなんてダメな人間なんだ」「素質がないからあきらめよう」などの思考が働いてしまい、努力を止めてしまいます。課題から目を背け、成長する機会を失ってしまうのです。

「他者信頼」に関しても、基本的な考え方は同じです。部下をひとりの人間として信頼できていない場合、過剰に介入し、自発的な成長の機会を奪ってしまいます。また、指摘するときも、課題ではなく存在を否定するような言い方になってしまうこともあります。

あるいは、相手を傷つけてしまうことを恐るがあまり、必要なフィードバックをすることができず、部下が自分の課題に気づいて改善するという成長機会を逸するということもあり得ます。

自己信頼と他者信頼ができていると、課題と人格を分離できます。その人に何か課題があることと、その人がひとりの価値ある人間であることは、全くの無関係です。この認識があれば、課題を直視し克服に向けて淡々と取り組むことができます。

課題の克服

自分の課題は、自分の人格と分離して、淡々と克服すればよいと思えますし、部下の課題は、部下の人格と分離して、部下の人格を尊重しながらも、課題について的確にフィードバックをするということが両立できます。

「罪を憎んで、人を憎まず」という孔子の言葉であったり、改善活動を行う職場において「仕組みを憎んで、人を憎まず」という言葉があったりしますが、これらは自己信頼と他者信頼による横の関係がベースとなっていると考えることができます。

「信頼」があると、主体的真理をぶつけ合える

先ほど述べたように、自分や他人を「条件付き」でしか信じられない状態だと、オーバープロテクションが生じます。

「間違ったことを言って役に立たないと思われたらどうしよう」
「評価が下がったら嫌だから余計なことは言わないでおこう」

このようなリスク回避的な姿勢が強くなると、お互いの心と心をぶつけ合うような、喧々諤々とした議論は難しくなるでしょう。

逆に、人として信頼し合っていれば、素直に・本音で、踏み込んだ議論ができます。お互いの主体的真理をぶつけ合うような、創造的な議論になるでしょう。そのような議論は非常にエキサイティングで楽しく、結果として、新しいものも生まれやすくなります。

私のnoteの全体のテーマとなっている「意識の意識化」は、アルーの中村俊介さんと、経営コンサルタントの平野貴大さんの3人で、1回3時間×週2回の探求を1年間やり続けてきました。3人で対話・ディスカッションをする時間だけでも900時間、各自の探求時間を含めれば1000時間は超えます。

中村俊介さんも平野貴大さんも、元々は大学時代のテニスサークルの仲間で、卒業後もビジネス・プライベート共に様々なことを語り合う関係です。私たち3人の間には「相互信頼」が醸成されており、そのおかげで1000時間を超える探求を楽しみながら共にすることができました。

当然ながら、社会生活では、条件付きの関係の中で期待された役割をきちんと果たすことこそが重要な局面もあります。

一方で、その関係だけに留まっていると、主体的真理につながって着想したものを内なるエネルギーから創造していくということが難しくなり、新しいものは生まれにくくなります。社会的な関係においても「無条件」の信頼があれば、すでに規定された条件付きの関係を超えて、新しい商品やサービスを生み出しやすくなります。

創造的ディスカッション

職場の上司・同僚・部下や事業パートナー等に対して、学歴・職位・実績などの外面的要素だけを見て「信用」していませんか。もちろんそのような「信用」も必要ですが、ある程度の「信用」が担保されているならば、一人の人間として「信頼」するという考え方を織り交ぜてみてはいかがでしょうか。今までとは質感の異なる関係になれるかもしれません。

今回は、自己信頼が他者信頼をもたらすこと。そして、それによって、課題を直視できたり、主体的真理をぶつけ合って創造的な活動につなげることができたりと、関係性だけではなく価値創造にもポジティブな影響があるということをお話ししました。

これまでの記事でお話しした自己一致という考え方を含めてシンプルにまとめると、次のようになります。(自己一致について知りたい方はこちら

自己一致

自己信頼

他者信頼

自己一致する感覚を培うことで、自己信頼につながり、それが他者信頼につながるのです。繰り返しになりますが、自己一致は、いつでもどこでも、自分がやろうと思えばできます。ですから、自己信頼や他者信頼は、自分の意識の持ち方次第で、実現可能であるということが私は一番重要なポイントだと捉えています。

本日の問いとなります。(よろしければ、コメントにご意見ください)

・あなたにとって、他者信頼と他者依存は、どのような感覚の違いがありますか?

・もし、自己信頼が他者信頼を生み出すということが、あなたの中でさらに実現するならば、あなたにとってどのようないいことがありそうでしょうか?

Self-trust creates trust-in-others

In my previous article, we deepened our comprehensive understanding of self-trust by talking about what it is NOT.

In this article, I would like to talk about one important aspect of self-trust: trust in others. Trust in others is the unconditional belief in others, which is seemingly different from self-trust, but in fact, trust in others and self-trust are closely connected.

Self-trust will change the way one looks at others

There is one important aspect of self-trust. When we can trust ourselves unconditionally, we can also trust others unconditionally. Conversely, if we can only trust ourselves conditionally, we can only trust others conditionally.

For example, in a parent-child relationship, communication such as "she's a good girl because she got good grades" or " he' s a good boy because he's never been selfish" is conditional credit. A parent who only communicates in this way may have only conditional credit for his or her child, and may also have only conditional credit for themselves.

The same can be said for the relationship between superiors and subordinates. The idea that a subordinate is good because he/she performs well or because he/she listens to what the boss says is a kind of conditional credit. Supervisors who view their subordinates in this way may have only conditional reliance on their subordinates, and may also have only conditional reliance on themselves.

This is not to say that such conditional credit is absolutely wrong. I'm just saying that if we view things only in terms of conditional credit, various distortions are likely to occur. To put it another way, I think we all have situations where we perceive things in this conditional way. I think it is important to ask ourselves if we can be aware of our conditional view and if we are able to believe unconditionally.

The starting point for changing the conditioned view of things is self-trust. If we can gain a sense of unconditional trust in ourselves as we are, then we will have a sense of unconditional trust in others as they are.

I'll use the keyword "trust in others" to refer to this. Whether or not we have trust in others makes a big difference in our relationships with each other.

Definition of trust in others (Ochiai's idea):
Unconditional recognition and respect for the existence, personality, and subjective truth of others.

I define trust in others as "unconditional recognition and respect for the existence, personality, and subjective truth of others." It is the same meaning as the definition of self-trust, "to put unconditional reliance on oneself." As for trust in others, I use a more specific expression because "unconditional trust in others" may cause misunderstanding.

Let's deepen our understanding of trust in others by considering what kinds of misunderstandings can occur.

Trust in others is different from dependence on others

Earlier, I mentioned that when we have self-trust, we can also trust in others. Some people may say that even if we don't have self-trust, we can still have trust in others. For example, even if we don't have self-trust, we can still have unconditional trust in our parents, teachers, or people we respect.

However, I believe that there is no trust in others without self-trust. There may be a phenomenon of unconditional dependence on others in the absence of self-trust, but I believe that this is not trust in others, but dependence on others. Dependence on others refers to the state of not having an independent self.

We can say that trust in others is the unconditional reliance of the independent self on others, whereas dependence on others is the unconditional reliance of the less independent self on others.

However, it is important to note that we are not talking about the state of dependence being bad. Young children are dependent on their parents. Therefore, we are not talking about dependence being a bad thing. 

Just as children start out dependent on their parents and become independent, it is important to make sure that we are in the process of becoming independent, even if we are dependent at some point. In order to do this, it is important to develop self-trust, and along with self-trust comes a sense of trust in others (not dependence on others).

Trust in others (Ochiai's idea):
Unconditional recognition and respect for the existence, individuality, and independent truth of others (by the independent self).

Credit in others (Ochiai's idea):
Conditional reliance on others (by the independent self or the less independent self)

Dependence on others (Ochiai's idea):
Unconditional reliance on others (by the less-independent self).

Trust in others is not the same as affirming all the behavior of others

Also, there is a difference between trust in others and affirming all of their behavior. Trust in others means respecting and acknowledging their existence, personality, and subjective truth, and it does not mean approving everything they say and do. There may be times when we dare to say "No" to someone's words or actions in order for that person to connect to their own subjective truth.

This can be easily understood by taking the example of the parent-child relationship. A self-trusting parent can unconditionally respect and acknowledge the existence, personality, and subjective truth of the child. However, this is not the same as saying "yes" to everything the child says and does. 

There will be times when parents will dare to say "no" to their children in order for them to live in subjective truth. At that time, parents should always ask themselves whether it is really for the good of the child or for their own ego, but as parents who trust their children, there will be times when they will say "No".

This also applies to the relationship between superiors and subordinates. There are times when a boss who can unconditionally respect and acknowledge the existence, personality, and subjective truth of his subordinate says "No" to his subordinate for the subordinate's sake. A "No" from a boss who has self-trust and trust in his or her subordinate will give the subordinate the feeling of being supported and trusted, even though he or she is being told "No."

There are probably superiors and team leaders around you who are trusted and loved by their subordinates, even though they may be strict in their communication. Such people may have trust in their subordinates and also have trust in themselves.

So far, I have talked about how self-trust creates trust in others. From now on, I will talk about what good things can happen when we have this kind of trust (self-trust and trust in others).

Trust allows us to face up to our challenges

The biggest problem with not being able to "trust" yourself or others, or in other words, only being able to have conditional beliefs, is that it leads to overprotection (i.e., excessive defensive reactions).

If we don't have self-trust, we tend to run away from our challenges. If we don't have a base mindset that says, "I'm okay with who I am," we will deny our own existence if we admit that we are not good enough with our problems.

For example, let's say there is a person who is having trouble communicating with customers and is struggling to improve. If this person doesn't have "self-trust," when people point out the problem in his/her communication skills, he/she will feel that he/she is being denied.

There is no relationship between communication skills on the job and the value of one's existence as a human being. If there is a challenge, we can just work on solving it plainly.

However, if we don't have self-trust, we stop trying because we start thinking, "What a bad person I am," or "I'm not good enough, so I'll give up. We turn away from our challenges and lose the opportunity to grow.

The basic concept regarding "trust in others" is the same. If we don't trust our subordinates as a person, we may intervene too much and deprive them of the opportunity to grow spontaneously. Also, when pointing out a challenge to a subordinate, it may be in a way that denies his or her personality or existence rather than addressing the challenge.

Alternatively, the fear of hurting the subordinate may prevent us from giving the necessary feedback, and the subordinate may miss the opportunity to grow by realizing his or her own challenges and making improvements.

When we have self-trust and trust in others, we can separate the challenges from the personality. The fact that a person has a challenge is completely unrelated to the fact that he or she is a valuable human being. With this awareness, we can face our challenges and work plainly to overcome them.

We can separate our own challenges from our own personalities and feel that we can overcome them plainly. We can also separate our subordinates' challenges from their personalities and give them appropriate feedback on their challenges while respecting their personalities at the same time.

There is a saying by Confucius, "Hate the sin, not the person," or in workplaces where improvement activities are carried out, "Hate the system, not the person." These can be considered to be based on self-trust and trust in others.

Trust allows us to positively challenge each other with subjective truths

As mentioned earlier, overprotection arises when we can only believe in ourselves and others on a "conditional" basis.

"What if I say the wrong thing and people think I'm useless?
"I don't want to say anything unnecessary because I don't want my reputation to suffer."

This kind of risk-averse attitude will make it difficult to have an intensive discussion where we can go toe-to-toe with each other's hearts and minds.

Conversely, if we trust each other, we can discuss things honestly and truthfully. This will lead to a creative discussion, where both sides will challenge each other with their own subjective truths. Such discussions are very exciting and fun, and as a result, creative things are more likely to be born.

The overall theme of my articles, "ISHIKI(Consciousness) Management," has been explored twice a week for three hours each time for a year by Shunsuke Nakamura of Alue and Takahiro Hirano, a management consultant. The time spent by the three of us in dialogue and discussion alone is 900 hours, and more than 1,000 hours if I include the time for each of us to explore individually.

Both Mr. Shunsuke Nakamura and Mr. Takahiro Hirano were originally my tennis club mates in university, and even after graduation, we have a relationship where we talk about various things in both business and private life. "Mutual trust" has been fostered between the three of us, and thanks to this, we have been able to enjoy exploring together for over 1000 hours.

Of course, in some aspects of social life, it is important to properly fulfill the expected role in a conditional relationship.

However, if we stay only in that relationship, it becomes difficult to create new things from the inner energy of what we have conceived by connecting to the subjective truth. In social relationships, if there is "unconditional" trust, it is easier to create new products and services beyond the conditional relationships that are already defined.

It is important to reflect on whether or not you are " putting your confidence" in your boss, colleagues, subordinates, business partners, etc., based only on external factors such as education, position, and achievements.

Of course, such " credit" is necessary, but if a certain amount of "credit" is secured, why not weave in the idea of "trust" as a person? You may be able to have a relationship with a different quality than before.

In this article, we talked about how self-trust brings about trust in others. This has a positive impact on value creation as well, as it allows us to face challenges and to engage in creative activities through the interplay of subjective truths.

 A simple summary, including the concept of self-congruence that I have discussed in previous articles, is as follows. (If you want to know more about self-congruence, click here)

Self-Congruence

Self-Trust

Trust in others

Developing a sense of self-congruence leads to self-trust, which in turn leads to trust in others. Again, self-congruence can be realized anytime, anywhere, if we want it to be. Therefore, I consider the most important point to be that self-trust and trust in others can be achieved depending on how we are conscious of ourselves.

Here are the quests of the day. (If you'd like, please share your thoughts in the comments.)

・What is the difference in feeling between trusting others and depending on others for you?

・What would be good for you if you were to further realize within yourself that self-trust creates trust in others?

Bunshiro Ochiai

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